Κυριακίδου Ελένη Admin
Αριθμός μηνυμάτων : 59 Ημερομηνία εγγραφής : 24/08/2008
| Θέμα: ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ Τρι Αυγ 26, 2008 10:24 pm | |
| Διαγώνισμα 1ο - Σπόιλερ:
Επαναληπτικό Διαγώνισμα Πρωταγόρας (ενοτ. 6-7)
Ἔνθα δὴ πα̃ς παντὶ θυμου̃ται καὶ νουθετει̃, δη̃λον ὅτι ὡς ἐξ ἐπιμελείας καὶ μαθήσεως κτητη̃ς οὔσης. Εἰ γὰρ ἐθέλεις ἐννοη̃σαι τὸ κολάζειν, ὠ̃ Σώκρατες, τοὺς ἀδικου̃ντας τί ποτε δύναται, αὐτό σε διδάξει ὅτι οἵ γε ἄνθρωποι ἡγου̃νται παρασκευαστὸν εἰ̃ναι ἀρετήν. Οὐδεὶς γὰρ κολάζει τοὺς ἀδικου̃ντας πρὸς τούτω̨ τὸν νου̃ν ἔχων καὶ τούτου ἕνεκα, ὅτι ἠδίκησεν, ὅστις μὴ ὥσπερ θηρίον ἀλογίστως τιμωρει̃ται• ὁ δὲ μετὰ λόγου ἐπιχειρω̃ν κολάζειν οὐ του̃ παρεληλυθότος ἕνεκα ἀδικήματος τιμωρει̃ται - οὐ γὰρ ἂν τό γε πραχθὲν ἀγένητον θείη - ἀλλὰ του̃ μέλλοντος χάριν, ἵνα μὴ αὐ̃θις ἀδικήση̨ μήτε αὐτὸς οὑ̃τος μήτε ἄλλος ὁ του̃τον ἰδὼν κολασθέντα. Καὶ τοιαύτην διάνοιαν ἔχων διανοει̃ται παιδευτὴν εἰ̃ναι ἀρετήν• ἀποτροπη̃ς γου̃ν ἕνεκα κολάζει. Ταύτην οὐ̃ν τὴν δόξαν πάντες ἔχουσιν ὅσοιπερ τιμωρου̃νται καὶ ἰδία̨ καὶ δημοσία̨. Τιμωρου̃νται δὲ καὶ κολάζονται οἵ τε ἄλλοι ἄνθρωποι οὓς ἂν οἴωνται ἀδικει̃ν, καὶ οὐχ ἥκιστα 'Αθηναι̃οι οἱ σοὶ πολι̃ται• ὥστε κατὰ του̃τον τὸν λόγον καὶ 'Αθηναι̃οί εἰσι τω̃ν ἡγουμένων παρασκευαστὸν εἰ̃ναι καὶ διδακτὸν ἀρετήν. Ὡς μὲν οὐ̃ν εἰκότως ἀποδέχονται οἱ σοὶ πολι̃ται καὶ χαλκέως καὶ σκυτοτόμου συμβουλεύοντος τὰ πολιτικά, καὶ ὅτι διδακτὸν καὶ παρασκευαστὸν ἡγου̃νται ἀρετήν, ἀποδέδεικταί σοι, ὠ̃ Σώκρατες, ἱκανω̃ς, ὥς γέ μοι φαίνεται.
1. Να μεταφράσετε το πλαγιασμένο κείμενο.
2. Ο Πρωταγόρας θεωρεί την «ανδρός αρετή», την πολιτική αρετή, ως μοναδικό θεμέλιο για τη συγκρότηση και διατήρηση του οικοδομήματος της πολιτείας. Πως κατέληξε στο συμπέρασμα αυτό; Να κρίνετε την εγκυρότητα του συλλογισμού του. 3. Σε ποια μέρη αναλύεται η «ανδρός αρετή» σύμφωνα με την Πρωταγόρα; 4. Να εξηγήσετε αν η άποψη του «διδακτού της αρετής» ενισχύεται από την αναφορά στην επιβολή ποινών. 5. ἀποδέδεικταί, διανοει̃ται, κολασθέντα: να γράψετε 5 παράγωγα και να γράψετε με ένα από αυτά μία πρόταση.
Εισαγωγή 1. Τι πρόσφεραν στον Πλάτωνα τα ταξίδια του στην Αίγυπτο και την Ιταλία; 2. Να διατυπώσετε επιγραμματικά τις βασικές αρχές της διδασκαλίας του Σωκράτη;
Διαγώνισμα 2ο - Σπόιλερ:
Διαγώνισμα 2ο 13 ῎ΕπειτΆ, ἔφη, ἀδικήσομεν αὐτούς, καὶ ποιήσομεν χεῖρον ζῆν, δυνατὸν αὐτοῖς ὂν ἄμεινον; ᾿Επελάθου, ἦν δΆ ἐγώ, πάλιν, ὦ φίλε, ὅτι νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλΆ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι, συναρμόττων τοὺς πολίτας πειθοῖ τε καὶ ἀνάγκῃ, ποιῶν μεταδιδόναι ἀλλήλοις τῆς ὠφελίας ἣν ἂν ἕκαστοι τὸ κοινὸν δυνατοὶ ὦσιν ὠφελεῖν καὶ αὐτὸς ἐμποιῶν τοιούτους ἄνδρας ἐν τῇ πόλει, οὐχ ἵνα ἀφιῇ τρέπεσθαι ὅπῃ ἕκαστος βούλεται, ἀλλΆ ἵνα καταχρῆται αὐτὸς αὐτοῖς ἐπὶ τὸν σύνδεσμον τῆς πόλεως. ᾿Αληθῆ, ἔφη· ἐπελαθόμην γάρ. Σκέψαι τοίνυν, εἶπον, ὦ Γλαύκων, ὅτι οὐδΆ ἀδικήσομεν τοὺς παρΆ ἡμῖν φιλοσόφους γιγνομένους, ἀλλὰ δίκαια πρὸς αὐτοὺς ἐροῦμεν, προσαναγκάζοντες τῶν ἄλλων ἐπιμελεῖσθαί τε καὶ φυλάττειν.
Ερωτήσεις:
1. Να μεταφραστεί το απόσπασμα «᾿Επελάθου…σύνδεσμον τῆς πόλεως. 2. νόμῳ οὐ τοῦτο μέλει, ὅπως ἕν τι γένος ἐν πόλει διαφερόντως εὖ πράξει, ἀλλΆ ἐν ὅλῃ τῇ πόλει τοῦτο μηχανᾶται ἐγγενέσθαι: Ποιος είναι ο σκοπός του νόμου σύμφωνα με τον Πλάτωνα; Να συγκρίνετε την άποψη του Πρωταγόρα για τον νόμο, όπως εκφράζεται στον ομώνυμο διάλογο. 3. Ο Γλαύκων υποβάλλει την ένσταση ότι αν αναγκάζουν τους φιλοσόφους να επιστρέψουν στο σπήλαιο, θα τους αδικήσουν, αφού θα τους αναγκάσουν να ζουν χειρότερα, ενώ μπορούν να ζήσουν καλύτερα. α) Τι απαντά ο Σωκράτης στον Γλαύκωνα; Είναι, κατά την γνώμη σας, πειστικό το επιχείρημα του Σωκράτη; β)Πως κρίνετε την άποψη του Γλαύκωνα; 4. πειθοῖ τε καὶ ἀνάγκῃ. Πως δικαιολογείται η χρήση βίας από το νόμο. 5. χεῖρον, ἄμεινον, επελάθου, μηχανᾶται, καταχρῆται, Σκέψαι: Για κάθε μία από τις λέξεις που σας δίνονται να γράψετε δύο ετυμολογικά συγγενείς. Εισαγωγή: 1. Ποιες τάξεις διακρίνει στην Πολιτεία ο Πλάτων και ποιο ρόλο αναθέτει στην καθεμιά; 2. Ποιες ήταν οι προϋποθέσεις προαγωγής των φυλάκων – επικούρων σε φύλακες παντελείς και ποιο έργο αναλάμβαναν οι τελευταίοι;
| |
|